Thursday, July 9, 2009

Nukilan... anak Paman Sam

salam semua warga AB..



tiba2 saya terpanggil utk mencoretkan sesuatu yang saya rasa patut dikongsi bersama..sy bukanlah seorang penulis..tp sekadar mencoret apa yg terlintas dikepala..



Saya teringat akan kata2 ABAH (paman sam) bahawa dia terlalu sayangkan MAK..
ABAH sentiasa menganggap bahawa MAK adalah sahabat karibnya,teman tidurnya, kekasihnya dan isterinya..
semua perkara dikongsi bersama..
tidak ada rahsia antara mereka berdua..ABAH tidk pernah menyuruh MAK utk membancuhkan kopi atau memasak makanan kegemarannya..
malah setiap hari cuti especially Ahad..
ABAH yang akan memasak..
ABAH memang pandai masak..
ABAH selalu kata tak semestinya seorang isteri itu mesti membuatkan kopi dan memasak untuk suaminya..


Hobi mereka berdua yg sy masih ingat..
menanam pokok orkid..
mereka selalu melakukannya bersama-sama..
so romantic n touching...
masa tu kami kecik..
tak perasan semua tu..
bila dah besar..
diingatkan semula..
memang romantic..



Yang paling best..setiap kali mak bersalin..
abah yang tungkukan perut mak..
masakkan jamu..
mandikan baby dan segalanya la...
Saya pernah tanya ABAH..
kenapa bila mak bersalin abah tak masuk tengok padahal dari mama hingga daam, mak bersalin di Klinik Salina(private)..
rasanya time tu klinic private mmg benarkan suami masuk ke labour room...
ABAH kata dia takut...
sbb tu dia hantar mak ke klinik swasta..
dia nak pastikan yang mak dan baby selamat dan dapat service yang terbaik...


ABAH..ABAH..

APA YANG SAYA NAK KONGSI BERSAMA DISINI IALAH..
suami isteri itu mesti saling bekerjasama..
tidak kira dalam apa hal juga..
terutama yang melibatkan anak-anak..
itu anugerah yang tidak ternilai harganye...
itu saja coretan saya buat panduan semua dan diri saya sendiri..


emy..ko tolong edit la apa2 yg patut...airmata aku dah takleh lap lagi...huhuhu

15 comments:

Has_mimi said...

Salam semua,

Coretan ini mmbuatkn airmataku menitik dah lbh 10 minit ni x bleh brhenti...

Al Fatihah

Unknown said...

Al-Fatihah..
Tak salah juga jika aku panggil abah..ini kerana selepas arwah abah aku meninggal aku dibesarkan oleh arwah Paman Sam..Apa yang Agus ada,aku pun ada..apa yang Ulin ada..aku pun ada..Jasanya tidak dapat ku balas dengan wang ringgit....Begitu juga dengan arwah Cik Rehan..masih terbayang-bayang arwah menaiki basikal ke rumah aku setiap hari....

Anonymous said...

Al-fatihah... moga roh kedua-duanya dicucuri rahmat dan digolongkan dengan mereka yang beriman dan beramal soleh. Masihku ingat hingga kini ketika subuh-subuh lagi arwah pergi hantar aku ke INTAN untuk temuduga tawaran ke oversea lepas SPM dan atas nasihat dan pandangan arwah, aku tolak tawaran itu dan ambil jurusan QS kat local je. Alhamdulillah...setidak-tidaknya aku dapat bantu emak dan adik-adik disamping bantuan dari paman-paman yang lain.... Jasamu ku kenang hingga ke akhir hayatku.

- Achon

DZB165 said...

Salam Warga AB
Sebagai adik kandungnya pasti banyak kenangan boleh dikongsi bersama tentang ABAH/Paman Sam.Antara yg terindah ialah bila Paman berada dipersimpangan jalan apa nak buat selepas HSC.Nak jadi guru?Tentera? atau balek kampong aje.Namun ABAH menasehatkan agar Paman teruskan belajar Ekonomi dan masuk Universiti Malaya dan berjaya dapat ijazah.Sekarang jadi bahan sejarah AB.Arwah seorang yang lembut danLebih pentingkan kebajikan dan kejayaan orang lain berbanding dengan dirinya sendiri.Siapa pun,dia rela berkorban diri asal orang lain bahagia.Subhanallah.Terimalah doa dari adik kandungmu,semoga roh mu dan isteri diletakkan di kalangan orang beriman,diampunkan dosa dan dimasukkan kedalam Syurga Allah,Amiin.Alfatehah.Paman.

Anonymous said...

abah aku mmg syg kat famili. x kirala his own famili or famili bsr dia a.k.a albajuri. aku ingat lg penah abah kt nak amek uji n ju dok rumah aku. nak jaga mcm anak sndr. bg things n kasih syg mcm dia bg kat anak2 dia sbb dia belas sgt dgn uji n ju yg kcl2 n x tau apa2 dah kehilangan kasih syg abah. tp mak ngah x bg. yela sapa nak bg anak kat org kan...n aku ingat lg abah, aku, mama, agus n ila lepak sambil main 'recorder' cipta lagu rasmi albajuri...aku ingat lg kita org gelakn niat abah tp dia kool je...

Anonymous said...

aku ingat time main recorder tu..beriye2 abah nak buat lagu utk AB..kitorg gelakkan ajer..tapi sekarang we proud of you ABAH n your song..sekarang tak gelak lagi..tapi nangis everytime hari keluarga..n nyanyi lagu ciptaannya..semoga ABAH dan MAK bahagia disampingNYA..kami semua sayang dan rindukan ABAH dan MAK..

-yah-

Anonymous said...

thanx to paman zabir..for your info..abah memang suka berkunjung@ziarah paman sekeluarga..tak kira semasa di malawati @ shah alam..he adore you..

Anonymous said...

trio abah, paman n w.wik...abah gelar diri mrk three stooges.

Unknown said...

Jalan Kemuning dan Jalan Kemboja menyimpan banyak kenangan terindah dalam kehidupan aku..Masih ku ingat lagi rakaman lagu "Keluarga Bahagia"dari kumpulan Saujana untuk persembahan Hari keluarga AB..apakata..tahun ni kita nyanyikan semula.....

Anonymous said...

cam page tribute to Jacko je.... tak pe la...... pasni korang fi la Neverland buat program famili... best kan...

Anonymous said...

program famili wat kat olak lempit jer..buat pe gi neverland..he's also a legend what...

farahadriza said...

agree wak sam's a legend...

DZB165 said...

Salam semua AB.
Sementara masih ingat ni,Paman nak kongsi sikit pengalaman bersamaWak Sam.Secara jujur dua events yg masih kekal dalam lipatan sejarah Paman ialah 1.Paman belajar merangkak baca Yasiin bersama nya sekitar akhir 1950'an di surau Mbah Lanang.2.Kami bersama belajar nyanyi lagu2Inggeris lepak didepan radio buruk yg mampu pada awal 1960'an.Dia sekolah orang putih dan Paman sekolah Melayu,jadi kena belajar nyanyi orang puteh dengannya.Masa tu Carpenters,Cliff Richards,Paul Anka etc.Memang nostalgic lah..

♥Syamelia♥ said...

sekadar berkongsi:

what a coincidence...
mendgr perkataan THE 3 STOOGES, dgn latarbelakang muzik lagu I TURN TO YOU by Christina Agulera, really terasa sgt...

lagu ni mcm 'dimainkan' pada masa yang sama, padahal byk lagi lagu lain...

walaupun lagu ni lagu omputeh & lagu baru, tapi liriknya mcm sesuai dgn posting ni... pada saya lah...

"When I'm lost in the rain,
In your eyes I know I'll find the light
To light my way.

And when I'm scared,
And losing ground,
When my world is going crazy,
You can turn it all around.

And when I'm down you're there
- pushing me to the top.
You're always there,
giving me all you've got.

For a shield from the storm,
For a friend, for a love
to keep me safe and warm
I turn to you.

For the strength to be strong,
For the will to carry on
For everything you do,
for everything that's true
I turn to you.

When I lose the will to win,
I just reach for you and
I can reach the sky again.

I can do anything
'Cause your love is so amazing,
'Cause your love inspires me.

And when I need a friend,
You're always on my side
Giving me faith
taking me through the night

For the arms to be my shelter
through all the rain,
For truth that will never change,
For someone to lean on,
For a heart I can rely on through anything,
For that one who I can run to..."

Anonymous said...

a legend? t'haru dgn gelaran yg akak tulis tu...x salah pun kan kalu jd thread tribute to WAK SAM

makna nye mmg dr kcl abh tu 'ENGLISH' la yer paman...ingat lg bila mak x bg kami skolah methodist. abah dgn slamba kt sok lusa kalu anak x pandai ckp org jgn menyesal. bhs melayu dh jd rutin kena pandai gak ckp bhs lain esp. english...mak pun x bt apa...skolahla along, aku n mama(kejap jer) kat skolah omputih.bab hiburan lagu omputih mmg jd pilihan utama. so aku kalu nak dgr lagu2 abah tune to lite fm!!!