Wednesday, January 26, 2011

Kita?

Muhtadiin (orang-orang yang mendapat petunjuk). Itulah gelaran yang diberikan oleh Allah kepada orang-orang yang memakmurkan masjid-Nya. Sungguh suatu nikmat yang luar biasa bila kita termasuk orang-orang yang memakmurkan masjid dan mendapat anugerah gelaran muhtadiin.
Allah SWT berfirman, "Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan solat, menunaikan zakat, dan tidak takut (kepada siapa pun) selain Allah. Maka, merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk." (Q.S. At Taubah: 18)
Untuk memperoleh gelaran itu dari Allah, kita harus memenuhi syarat yang tersebut dalam ayat Al Quran di atas. Pertama, kita harus beriman kepada Allah. Ertinya, kita mengakui dalam hati, mengikrarkan dengan lisan, serta membuktikannya dengan perbuatan bahawa hanya Allah SWT sajalah yang kita sembah selamanya.
Kedua, kita juga mengimani hari akhir itu pasti ada. Ertinya, kita harus meyakini sepenuhnya bahawa hidup tidak hanya di dunia ini saja, tapi masih ada kehidupan lain setelah mati, iaitu akhirat. Di sanalah amal perbuatan kita di dunia akan dihitung dan kemudian mendapat balasan yang sesuai dengan kadar amal itu. Jika dominan kebaikannya, maka surga imbalannya. Jika sebaliknya, maka neraka balasannya.
Kemudian, kita pun harus memenuhi syarat ketiga dan keempat, iaitu menunaikan solat dan membayar zakat. Yang terakhir, kita sebagai manusia tidak takut kepada siapa pun, kecuali kepada Allah SWT semata. Itulah lima syarat yang harus kita penuhi jika ingin disebut oleh Allah sebagai pemakmur masjid dan mendapat kurnia merupakan gelaran muhtadiin tadi.
⁠⁠
Selama ini, yang kita tahu memakmurkan masjid itu hanya membangun masjid semegah dan seindah mungkin. Setelah itu berhenti sampai di situ. Itu belum cukup kerana kita hanya memakmurkan masjid sesaat. Mana mungkin kita mendapat jolokan muhtadiin?

Kita harus melangkah lebih jauh dalam memakmurkan masjid. Kita menjaga fisikal masjid. Kita juga harus mengikuti kegiatan kerohanian di dalam masjid. Misalnya, melakukan solat berjemaah lima waktu di dalamnya, beriktikaf, mengaji, pengajian rutin, maupun pengajian akbar pada hari-hari besar Islam, dan sebagainya. Makin banyak aktiviti syiar Islam, makin makmurlah masjid itu kerana penuh dengan kegiatan yang padat dan manfaat bagi umat.

Takmir sebagai pengelola masjid memang mendapat tugas yang berat dalam hal ini. Mereka dituntut berfikir keras menemukan inovasi baru dalam berkhidmat kepada jemaah. Misalnya, tema-tema siraman rohani dan khutbah Jumat harus disesuaikan dengan keadaan nyata kehidupan jemaah dalam seharian sehingga ianya menjadi pedoman sentiasa. Mereka dituntut peka menyelami aspirasi jamaah, baik soal kualitas para dai, khatib, penceramah, maupun mutu pelayanan masjid terhadap umat.

Jadi, kita semua, baik jemaah maupun takmir masjid harus berlumba-lumba mencapai gelar muhtadiin tadi sesuai dengan posisi dan tugas masing-masing. Semoga kita semua sentiasa istiqamah dalam memakmurkan masjid Allah.

Sekian...moga bermanfaat untuk semua.
Sent by Hj Zawal from my BlackBerry® smartphone

No comments: