Friday, October 15, 2010

hari ini hari JUMAAT




Hari ini Jumaat menjelang lagi. Aku teringatkan pada zaman jahiliahku dahulu . Hari Jumaat kuanggap tiada bezanya dengan hari-hari lain. Aku maklum betapa besarnya kelebihan berselawat. Aku tahu Allah menyuruh banyak berselawat kepada kekasihNya Rasullullah s.a.w pada hari Jumaat. Aku maklum kelebihan datang awal untuk bersolat Jumaat. Aku tahu sunnah mandi sunat Jumaat sebelum hadir ke masjid. Aku juga faham saranan baginda agar banyak bersedekah pada hari Jumaat. Aku sedar adanya satu saat doa mustajab pada hari Jumaat. Aku ada membaca, aku ada mendengar , aku punyai banyak maklumat, namun sekadar tahu saja, namun tiada kekuatan untuk beramal. Jumaat datang berkali-kali. Minggu berganti minggu dan bulan berganti tahun. Oh! betapa ruginya zaman itu.

Hari ini, Jumaat menjelang lagi. Akan kelihatan berpusu-pusu orang datang ke masjid. Namun berpusu-pusu juga orang memenuhi gerai-gerai makanan dan jualan di sekitar masjid. Melihat lebih ramai lagi yang duduk-duduk bersembang di bawah-bawah pokok, di atas motor hatta di serambi masjid. Oh!…melihat gelagat itu, aku segera melihat ke dalam diri. Seperti itulah zaman jahiliahku dahulu. Aku melihat tetapi tidak nampak. Aku mengerti namun tidak faham. Maka, Jumaat demi Jumaat aku lalui sepertinya hari-hari biasa. Tidak terdetik pun keistimewaannya. Tidak terpanggil pun untuk memuliakannya.

Hari ini Jumaat datang lagi. Aku akan bersihkan diri dengan niat mandi sunnat Jumaat

Hari ini Jumaat datang lagi. Aku sudah siapkan pakaian istimewa untuknya .

Hari ini Jumaat datang lagi. Wangian juga telah aku sediakan.

Hari ini Jumaat datang lagi. Aku sudah rancangkan jam berapa harus bersila di saf paling depan.

Hari ini Jumaat menjelang lagi. Aku sudah sediakan duit kecil untuk kumasukkan ke dalam tabung masjid.

Hari ini Jumaat datang lagi. Aku sudah siapakan senarai permohonan yang akan disuarakan pada Allah pada saat antara dua khutbah nanti.

Hari ini Jumaat datang lagi. Aku impikan untuk sasarkan membaca 1000 x selawat.

Hari ini Jumaat datng lagi. Aku akan mengkhatamkan surah al-khafi

Hari ini Jumaat datang lagi. Aku Aku impikan untuk membaca sekurang-kurangnya satu juzuk al-Quran

Aku teringatkan pada sebuah hadis,

“Sesungguhnya Allah s.w.t para malaikat serta penghuni langit dan bumi hinggakan semut yang ada di dalam lubangnya dan ikan yu yang ada dilautan, semuanya memohon rahmat untuk mereka yang mengajar orang ramai ke arah kebaikan.” (Diriwayatkan oleh Tirmizi)

Hari ini Jumaat datang lagi.Oh! kukuku juga sudah panjang…rambutku? misaiku?janggutku…

Aku bertekad untuk menjadikannya Jumaat hari ini lebih baik dari minggu sebelumnya.

No comments: