Tuesday, July 3, 2012

Madu dan Racun..


Lebah adalah diantara makhluk Allah yang terukir dalam lembaran Al-Quran. Allah S.W.T telah mencipta lebah dengan sifat-sifat istimewa yang memberikan banyak manfaat kepada manusia. Antara ayat yang merakamkan kisah tentang lebah ini ialah:

''Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah, buatlah sarang-sarang dibukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia, kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.'' (QS An-Nahl (16): 68-69)

Jadilah seperti lebah:

1- Tidak Mematahkan Dahan Tempat Bersarang

Sifat lebah ketika membina sarangnya, mereka akan memastikan dahan yang akan mereka bina sarang itu kukuh dan sarangnya itu tidak menjadi beban yang boleh mematahkan dahan tersebut. Sifat ini seharusnya dimiliki oleh setiap orang yang beriman yang sentiasa berurusan dalam organisasi. Disamping memberikan sumbangan tenaga yang maksima, kita tidak akan menjadi beban atau punca masalah kepada organisasi yang terlibat.

2- Tidak Pernah Mengambil Madu Pada Pokok Tempat Bersarang

Sifat istimewa lebah, mereka tidak pernah menghisap madu pada pokok tempat mereka bersarang. Mereka akan merantau mencari madu pada pokok-pokok lain. Sifat terpuji yang ada pada sang lebah. Tidak pernah mengambil kesempatan ke atas kebaikan orang lain. 

3- Mempertahankan Diri dan Sahabat Yang Teraniaya

Sifat ini amat popular pada lebah. Menyerang mana-mana individu yang datang ingin membuat kacau dan huru-hara. Pantang diusik, mereka pasti bertindak balas. Mempertahankan organisasi apabila diserang dan bukan bertindak berkecuali atau memencilkan diri tatkala organisasi ditimpa masalah. Keterlibatan setiap individu amat penting dalam menyelesaikan masalah yang timbul dalam sesebuah organisasi.

4- Meninggalkan Madu

Madu merupakan hasil terbaik yang ditinggal oleh sang lebah. Memberikan banyak manfaat kepada orang ramai. Apabila kita meninggalkan sesuatu tempat atau organisasi, pastikan kita meninggalkan nama atau rekod yang baik kepada organisasi. Bukan niat untuk menunjuk-nunjuk jasa baik yang telah dibuat, tetapi setiap perkara baik yang mendatangkan impak positif kepada organisasi, secara automatiknya pasti akan dikenang. 




biro MAKLUMAT keluarga Al-Bajuri

No comments: