Friday, July 6, 2012

IMAM ambil 20 sen sahaja...


 

Beberapa tahun dahulu..ada seorang Imam yang berasal dari Thailand telah dipanggil untuk ke Malaysia menjadi Imam di sebuah Masjid.Memang telah menjadi lumrahnya,beliau akan menaiki bas untuk ke Masjid berkenaan.
Pada suatu hari,selepas membayar tambangnya,beliau tersedar bahawa pemandu bas tersebut telah memulangkan baki lebih daripada yang sepatutnya iaitu sebanyak 20 sen.
Sepanjang perjalanan,beliau asyik memikirkannya.. "Perlukah aku memulangkan wang baki 20 sen ini"...
"Arghhh..Lebih baik aku simpan sahaja..bukannya luak pun.."kata Imam itu..
Pabila tiba berhampiran kawasan Masjid,Imam pun menekan loceng bas tersebut dan bas pun berhenti.Sewaktu melangkah keluar,secara tiba-tiba,Imam berhenti disebelah pemandu bas tersebut dan secara spontan Imam mengeluarkan wang 20 sen itu dari poketnya dan menghulurkannnya kembali kepada pemandu tersebut lalu berkata "Encik,tadi Encik telah terlebih  memulangkan baki wang 20 sen kepada saya".Pemandu bas itu tidak terkejut,dia menjawab" Ya,Imam,saya memang sengaja memulangkannya lebih,saya mahu lihat kejujuran Imam dan Agama Islam.kerana saya mahu memeluk agama Islam"
Tersentap Imam seketika pabila mendengar kata-kata pemandu bas tersebut.
Imam pun menadah tangan,"YA ALLAH,ampunkanlah aku...Aku hampir menjual keimanan dengan hanya 20 sen"....
Pengajaran:
Walaupun nilainya sedikit..INGAT itu bukan HAK kita.
Ketulusan hati
Jujur
ALLAH melihat walaupun kita berada dimana-mana.

No comments: